برای مهاجرت به یونان استارگیت را دنبال کنید

مهاجرت تحصیلی به یونان

مایل به دریافت مشاورۀ رایگان هستید؟
پس از تکمیل فرم زیر، کارشناسان استارگیت در سریع‌ترین زمان با شما تماس می‌گیرند.

محتویات این نوشته:

    • خودتان را در حال قدم زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده با ساختمان‌های سفیدرنگ در مقابل پس‌زمینه‌ای از دریاهای نیلگون تصور کنید؛ اگر قصد ادامه تحصیل در کشور یونان را داشته باشید این تصور به واقعیت تبدیل خواهد شد. از شهرهای شلوغ گرفته تا جزایر آرام، تحصیل در یونان تجربه‌ای فراتر از سرگرم شدن با کتاب‌ها و کلاس‌های درسی است. قبل از این که بتوانید خود را در جذابیت فلسفه یونان گم کنید یا به شگفتی‌های تاریخ این کشور بپردازید، درک نکات مربوط به اخذ اقامت و ویزای یونان و آشنایی با مراحل مهاجرت تحصیلی به یونان برای شروع زندگی دانشجویی در این کشور حائز اهمیت است.

چرا تحصیل در یونان؟

  • موقعیت ژئوپلیتیک یونان این کشور که در جنوب شرقی اروپا واقع شده را در مرکز توجه قرار می‌دهد. هجوم سرمایه‌گذاران برای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در یونان در سال‌های اخیر و ثبت شرکت‌های مختلف در این کشور اثبات کنندۀ اهمیت یونان در منطقه است. جذب تعداد زیادی از این شرکت‌ها توسط فارغ‌التحصیلان مؤسسات آموزشی یونان صورت می‌گیرد که از نظر سطح بالای آموزشی که ارائه می‌دهند، متمایز هستند. با تحصیل در یونان، شما امکانات و منابع لازم برای ادامه تحصیل و در ضمن فرصت کار در یونان را بدست میاورید.

مهاجرت تحصیلی به یونان

مزایای تحصیل در یونان چیست؟

  • برخی از مهم‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی به یونان از این قرارند:

مزیت اول: یونان به مهمان‌نوازی معروف است.

  • یونانی‌ها یکی از مهمان‌نوازترین مردم جهان هستند. بنابراین حتی اگر در ابتدا شوک فرهنگی را تجربه کنید، محیط دوستانه خیلی زود باعث می‌شود احساس کنید در خانه هستید. هم‌چنین شما می‌توانید با استفاده از راهنمای سفر به جزیره های یونان به جزایر زیبای این کشور سفر کرده و از مصاحبت با مردم بومی جزایر لذت ببرید.

مزیت دوم: دانشگاه‌های یونان استانداردهای آموزش عالی مدرن را ارائه می‌دهند.

  • دانشگاه های یونان قدمت بسیار زیادی دارند و تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی در چند سال گذشته مهاجرت تحصیلی به یونان و تحصیل در بهترین شهر های یونان برای زندگی را انتخاب کرده‌اند.
  • کلاس‌های دانشگاه معمولاً جدی و خشک نیستند و می‌توانید انتظار بحث‌های آزاد بین دانشجویان و اساتید را داشته باشید. در این دوره‌ها دانش نظری معمولاً با تحقیق، کار آزمایشگاهی و کارآموزی ترکیب می‌گردد.

مزیت سوم: هزینه زندگی در یونان مقرون به صرفه است.

  • دانشگاه های یونان هزینه‌های تحصیلی مقرون به صرفه‌ای برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند. به طور متوسط شما با مهاجرت تحصیلی به یونان برای مقطع کارشناسی بین ۵ تا ۱۳ هزار یورو در سال و برای کارشناسی ارشد هزار تا ۸ هزار یورو شهریه در سال پرداخت خواهید کرد؛ البته شما زمانی موظف به پرداخت این هزینه‌ها هستید که بورس تحصیلی یونان نداشته باشید و یا بخواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید. دانشجویانی که شرایط مالی خوبی ندارند اغلب می‌توانند به صورت رایگان در خوابگاه‌های دانشگاه زندگی کنند. در صورتی که بخواهید آپارتمان اجاره کنید باید در بررسی هزینه زندگی در یونان مواردی چون قبض آب و برق را نیز محاسبه کنید.

مزیت چهارم: آب و هوای یونان بسیار دلپذیر است.

  • اگر عاشق خورشید هستید و نمی‌توانید از آن سیر شوید، مهاجرت تحصیلی به یونان انتخاب مناسبی برای شماست. با آب و هوای مدیترانه‌ای که شامل تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم می‌شود، در زمان زندگی در یونان می‌توانید لباس‌های ضخیم، انگشتان یخ‌زده و آبریزش بینی را فراموش کنید.

مزیت پنجم: یونان مهد تمدن است.

  • با دریافت ویزای تحصیلی شما واجد شرایط اقامت در یونان می‎شوید. جای تعجب نیست که یونان یک جاذبه توریستی مهم است؛ با تاریخ طولانی و بناهای دیدنی خود، یونان وعدۀ ماجراجویی‌های فراوانی را به دانشجویانی که برای تحصیل به این کشور می‌روند می‌دهد.

مزایای تحصیل در یونان چیست

شرایط تحصیل در یونان و مدارک مورد نیاز آن چیست؟

  • شرایط مهاجرت تحصیلی به یونان و گرفتن پذیرش از بهترین دانشگاه های یونان، به مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر شما بستگی دارد اما به طور کلی شما باید مدارک زیر را به صورت ترجمه شده داشته باشید:

مدرک زبان

  • یکی از شرایط تحصیل در دانشگاه های یونان برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به یونان برای تحصیل در برنامه‌هایی که به زبان یونانی تدریس می‌شوند را دارند، داشتن مدرک زبان یونانی است. اگر در مقطع کارشناسی پذیرفته شده‌اید و یونانی بلد نیستید، باید یک دوره مقدماتی یک ساله برای آشنایی با این زبان بگذرانید.
  • آیلتس و تافل دو مدرک محبوب برای مهارت زبان انگلیسی هستند. در صورتی که قصد تحصیل در یونان به زبان انگلیسی را دارید باید سطح زبان شما حداقل B2 باشد (معادل نمره تافل بالای ۸۰ و آیلتس بالای ۶.۵). مدارک دیگری مثل مدرک PTE نیز در یونان مورد قبولند. تحصیل در یونان بدون مدرک زبان برای افرادی که زبان مادریشان انگلیسی است ممکن است.

آخرین مدرک تحصیلی

  • دانشگاه‌های یونان انتظار دارند که معدل مدرک دیپلم دبیرستان یا مدرک لیسانس (GPA) شما بالاتر از حداقل تعیین‌شده توسط دانشگاه باشد. حداقل نمره مورد نیاز بسته به دانشگاه، رشته و میزان رقابتی بودن پذیرش متفاوت است اما به طور کلی برای مهاجرت تحصیلی به یونان عددی بین ۷.۵ تا ۱۰ برای معدل مد نظر است. جهت تسریع فرآیند اخذ ویزای تحصیلی خود می‌توانید فرم بررسی صلاحیت اخذ ویزای یونان را پر کنید.

ویزای دانشجویی و پاسپورت معتبر

  • شهروندان کشورهای ثالث که قصد دارند در یونان تحصیل کنند نیاز به ویزای دانشجویی دارند. برای دریافت ویزای دانشجویی نیاز به نامه پذیرش از دانشگاه های یونان دارید. هم‌چنین پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. در صورتی که قصد تحصیل در دوره‌های کوتاه و یا تابستانی یونان را دارید می‌توانید ویزای تحصیلی کوتاه مدت از انواع ویزای یونان برای ایرانیان را دریافت کنید.

مدارک دیگر

  • علاوه بر الزامات اولیه، برای مهاجرت تحصیلی به یونان دانشگاه‌های یونان از شما درخواست می‌کنند که مدارک دیگری نیز همراه با درخواستتان ارائه کنید. این مدارک شامل رزومه، انگیزه‌نامه و معرفی‌نامه شما می‌گردد. برای بعضی رشته‌ها ممکن است نیاز به ارائه مدارکی چون GMAT نیز داشته باشید. هنگام ثبت‌نام باید پاسپورت و چند قطعه عکس همراه داشته باشید تا در مدارک دانشگاه استفاده شوند.

شرایط تحصیل در یونان

مراحل ثبت درخواست پذیرش برای مقطع کارشناسی در یونان

  • اگر قصد مهاجرت تحصیلی به یونان در مقطع کارشناسی را دارید باید مدارک درخواست خود را به صورت الکترونیکی از طریق سایت پذیرش که تحت نظارت وزارت آموزش، تحقیقات و امور مذهبی یونان قرار دارد، ارسال کنید. از آن‌جایی که این سیستم متمرکز است، می‌توانید یک لیست ۲۰ رشته‌ای از اولویت‌های خود را مشخص کنید. برای جست‌وجوی برنامه‌های مقطع کارشناسی یونان می‌توانید از سایت SiG استفاده کنید. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در یونان برای رشته‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند از ۵ تا ۱۳ هزار یورو در سال متغیر است و تحصیل به زبان یونانی تقریباً رایگان است. مراحل اپلای کارشناسی یونان که یکی از بهترین راه های مهاجرت به یونان به شمار می‌رود از این قرار است:

مرحله اول

  • برای مهاجرت تحصیلی به یونان مدارک شما باید مهر آپوستیل داشته باشند، از آن‌جایی که ایران عضو کنوانسیون لاهه نیست باید مدارک خود را به کنسولگری ایران ارائه دهید و بعد از ترجمه و تایید توسط کنسولگری مدارکتان جهت دریافت مهر آپوستیل به یک فرمانداری (kaymakamlık) در ترکیه تحویل داده شوند. هم‌چنین برای آپوستیل مدارک در ترکیه می‌توانید به یک دارالترجمه در این کشور مراجعه کرده و پس از دریافت تأییدیه نوتر آن را به فرمانداری بدهید تا مهر را دریافت کنید.

مرحله دوم

مرحله سوم

  • با استفاده از خدمات ترجمه وزارت امور خارجه یا با کمک یک دارالترجمه، مدارک خود را به زبان یونانی ترجمه کنید.

مرحله چهارم

مرحله پنجم

  • پس از جمع‌آوری کلیه مدارک می‌توانید با مراجعه به سایت وزارت آموزش و پرورش یونان ثبت‌نام خود را به صورت الکترونیکی انجام دهید. سایت معمولاً در ماه جولای برای ثبت‌نام باز می‌شود و پس از به پایان رسیدن مهلت، امکان ثبت درخواست مهاجرت تحصیلی به یونان وجود نخواهد داشت.

مرحله ششم

  • کلیه مدارک را پس از ثبت درخواست به آدرس مشخص شده در سایت وزارت آموزش و پرورش ارسال نمایید.

مرحله هفتم

  • منتظر اعلام نتایج باشید. نتایج معمولاً در اواخر ماه آگوست در سایت وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌گردد.

مقطع کارشناسی در یونان

مراحل ثبت درخواست پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در یونان

  • در مقایسه با مقطع کارشناسی مهاجرت تحصیلی به یونان در مقطع بالاتر بسیار ساده‌تر است؛ به‌خصوص اگر قصد دارید به زبان انگلیسی تحصیل کنید. هیچ سیستم متمرکزی وجود ندارد، بنابراین باید مستقیماً از طریق سایت دانشگاه مورد نظرتان برای اخذ پذیرش اقدام کنید. برای این مقاطع ممکن است مدارک بیش‌تری مثل ترجمه پایان‌نامه مقطع قبلیتان به زبان انگلیسی یا یونانی از شما خواسته شود و یا با شما به صورت حضوری یا آنلاین مصاحبه شود. جهت حضور در مصاحبه حضوری شما به ویزای توریستی یونان نیاز دارید.
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به طور معمول سه ترم و تحصیل در مقطع دکترا سه سال به طول می‌انجامد. یکی از شرایط تحصیل دکترا در یونان بلد بودن یک یا چند زبان خارجی (به غیر از یونانی) است. تحصیلات تکمیلی در یونان بسیار مقرون به صرفه است. هزینه مهاجرت تحصیلی به یونان برای تحصیلات تکمیلی با توجه به رشته، دانشگاه و شهر تحصیل شما می‌تواند متفاوت باشد اما دانشجویان به طور معمول شهریه‌ای بین هزار تا ۸ هزار یورو در سال پرداخت می‌کنند. بعلاوه شما در این مقاطع شانس بالاتری برای دریافت بورسیه تحصیلی یونان دارید. برای جست‌وجوی برنامه‌های مقطع کارشناسی ارشد یونان می‌توانید از سایت SiG استفاده کنید.

تحصیل به زبان انگلیسی در یونان

  • در حال حاضر برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به یونان را دارند امکان تحصیل به زبان انگلیسی در یونان در ۴ برنامه در مقطع کارشناسی ممکن است:

 

  • رشته باستان‌شناسی، تاریخ و ادبیات یونان باستان در دانشگاه آتن
  • رشته پزشکی در دانشگاه آتن
  • رشته پزشکی در دانشگاه ارسطو تسالونیکی
  • رشته پزشکی در دانشگاه کرت

 

  • توجه داشته باشید که تحصیل به زبان انگلیسی در یونان رایگان نیست و بلد نبودن زبان یونانی یکی از مشکلات زندگی در یونان برای ایرانیان به شمار می‌رود. برای بررسی امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع بالاتر پیشنهاد می‌کنیم به سایت دانشگاه‌های یونان مراجعه کنید.

هزینه تحصیل در یونان و بورسیه تحصیلی یونان

  • هزینه ی تحصیل در یونان به مقطع، رشته و شهری که در آن تحصیل می‌کنید بستگی دارد. برای مثال یکی از شرایط تحصیل رایگان در یونان بلد بودن زبان یونانی است و در صورتی که یونانی بلد باشید حتی امکان تحصیل رایگان پزشکی در یونان را نیز دارید؛ توجه داشته باشید که هزینه تحصیل پزشکی در یونان در دانشگاه آتن به زبان انگلیسی چیزی حدود ۱۳ هزار یورو در سال است. با بالا رفتن قیمت خانه در یونان، هزینه اجاره خانه نیز در این کشور افزایش یافته. با دریافت بورسیه امکان تحصیل رایگان یونان و یا مهاجرت تحصیلی به یونان با هزینه کم‌تر را خواهید داشت. بورس‌های تحصیلی یونان معمولاً شامل شرط‌هایی چون شرط معدل و سن می‌گردند. در تحصیلات تکمیلی شما شانس انجام کارهای تحقیقاتی برای دریافت بورسیه در بعضی رشته‌ها را نیز دارید.

تحصیل در محبوب‌ترین رشته‌ها در یونان

  • در نگاه اول رشته‎‌هایی چون فلسفه، تاریخ، باستان‌شناسی، ادبیات و هنر بهترین رشته های تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی به یونان به نظر می‌رسد. اما رشته‌های دیگری نیز هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه دانشجویان خارجی قرار گرفته‌اند.

تحصیل پزشکی در یونان

  • از ۴ برنامه تحصیل به زبان انگلیسی در کشور یونان ۳ تا از این برنامه‌ها پزشکی هستند و این اهمیت بالای دانشجویان بین‎‌الملل پزشکی برای کشور یونان را نشان می‌دهد. تحصیل در رشته پزشکی در یونان ۶ سال (۱۲ ترم) طول می‌کشد و هزینه‌ای حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار یورو در هر سال تحصیلی دارد. اکثر دانشگاه‌ها بیمارستان مخصوص خود را دارند و با محدود نگه‌داشتن ظرفیت پذیرش خود سعی بر پرورش پزشکان حاذق دارند. برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به یونان را دارند دانشگاه آتن (NKUA)، دانشگاه ارسطو تسالونیکی (AUTH) و دانشگاه کرت (UoC) بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته پزشکی در یونان هستند. جالب است بدانید بسیاری از جاهای دیدنی یونان نیز در این سه شهر قرار دارند.

تحصیل پزشکی در یونان

تحصیل دندانپزشکی در یونان

  • تحصیل در رشته دندانپزشکی در یونان در برنامه‌های مختلفی چون آندودنسی، ایمپلنتولوژی، پروتزدرمانی، جراحی دهان و فک، ارتودنسی، لثه‌درمانی، دندان‌پزشکی کودکان، رادیولوژی دهان و فک و صورت، دندان پزشکی ترمیمی و از این قبیل با مهاجرت تحصیلی به یونان ممکن است. یکی از مهم‌ترین شرایط تحصیل دندانپزشکی در یونان بلد بودن زبان یونانی است و تحصیل رشته دندانپزشکی عمومی در یونان ۱۰ ترم تحصیلی طول می‌کشد. از بهترین دانشگاه‌هایی که این رشته را در یونان ارائه می‌دهند می‌توان به دانشگاه آتن (NKUA) و دانشگاه ارسطو تسالونیکی (AUTH) اشاره کرد. یکی از مزایای گلدن ویزای یونان نسبت به ویزای تحصیلی یونان این است که با دریافت گلدن ویزا خانواده شما نیز امکان همراهیتان را خواهند داشت.

تحصیل دندانپزشکی در یونان

تحصیل داروسازی در یونان

  • از اصلی‌ترین شرایط تحصیل داروسازی در یونان می‌توان به کار در لابراتوار اشاره کرد. دوره داروسازی عمومی در یونان به طور معمول در ۱۰ ترم تحصیلی (۵ سال) به پایان می‌رسد و شما امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در زمینه‌هایی چون شیمی دارویی، فناوری دارویی (فارماسیوتیکس)، فارماکولوژی و درمان‌شناسی، بیوتکنولوژی و فارماکوگنوزی را خواهید داشت. دانشگاه آتن (NKUA)، دانشگاه ارسطو تسالونیکی (AUTH) و دانشگاه پاتراس (UPATRAS) از بهترین دانشگاه‌های یونان برای مهاجرت تحصیلی به یونان جهت تحصیل در رشته داروسازی به شمار می‌روند. چنان‌چه قصد اجاره آپارتمان برای دوران تحصیل خود را دارید پیشنهاد می‌کنیم از یک سایت خرید ملک در یونان کمک بگیرید.

تحصیل داروسازی در یونان

تحصیل حقوق در یونان

  • تحصیل رشته حقوق در یونان تا مقطع پسادکتری ممکن است. تحصیل در مقطع کارشناسی حقوق در یونان حداقل ۸ ترم‌ (۴ سال) طول می‌کشد و همه فارغ‌التحصیلان می‌توانند در دوره کارآموزی ۱۸ ماهه شرکت کنند و با موفقیت در آزمون وکالت سوگند یاد کرده و به عنوان وکیل مشغول به کار شوند. هم‌چنین فارغ‌التحصیلان رشته حقوق می‌توانند در آزمون‌های قضاوت، دادستانی، سردفتری، وزارت امور خارجه و از این قبیل نیز شرکت کنند. از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل حقوق در یونان می‌توان به دانشگاه آتن (NKUA)، دانشگاه ارسطو تسالونیکی (AUTH) و دانشگاه دموکریتوس تراکی (DUTH) اشاره کرد که دانشگاه تراکیه یا تراس به دلیل نزدیک بودن به کشور ترکیه و وجود راه‌های سفر به یونان از طریق ترکیه، گزینۀ مناسبی برای دانشجویان ایرانی علاقه‌مند مهاجرت تحصیلی به یونان به نظر می‌رسد.

سخن آخر

  • یونان چیزی بیش‌تر از مکانی برای یک تعطیلات خوب است. شما می‌توانید به عنوان یک دانشجوی خارجی مقیم یونان از آب و هوای مدیترانه‌ای، غذاهای دریایی خوشمزه و سواحل جذاب این کشور لذت ببرید. یونان هر ساله پذیرای هزاران دانشجوی بین‌المللی است. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی تعداد رشته‌هایی که به زبان انگلیسی در این کشور ارائه می‌گردند افزایش یابد. چنان‌چه قصد مهاجرت تحصیلی به یونان را دارید، موسسه مشاوره مهاجرتی استارگیت در کنار شماست تا راه شما برای موفقیت تحصیلی در کشور زیبای یونان را هموار کند.
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره‌ رایگان تلفنی
مشاوره با دفتر آتن
مشاوره با دفتر تهران
مشاوره با دفتر آتن
مشاوره با دفتر تهران
مشاوره‌ رایگان تلفنی