برای مهاجرت به یونان استارگیت را دنبال کنید

انواع ویزای یونان برای ایرانیان در سال ۲۰۲۴

محتویات این نوشته:

یونان با تاریخی چند هزار ساله، پذیرای گردشگرانی است که از سراسر جهان برای گشت و گذار در پارتنون و کشف دیگر جاذبه‌های گردشگری یونان به این کشور سفر می‌کنند. اگر شما هم قصد سفر به یونان و جزایر متعددش که جزء محبوب‌ترین مقصدهای تعطیلاتی اروپا هستند را دارید، بسته به ملیت، مدت زمان اقامت و دلیل سفرتان ممکن است نیاز به ویزاهای متفاوتی داشته باشید. شرایط دریافت این ویزاها و مدت اعتبارشان نیز متفاوت است. در این مقاله پس از ذکر انواع ویزای یونان، به شرایط و مدارک مورد نیاز دریافت ویزای یونان برای ایرانیان می‌پردازیم.

انواع ویزای یونان برای ایرانیان

به طور کلی ویزای یونان را می‌توان به سه دستۀ اصلی تقسیم کرد: ویزای اقامت کوتاه مدت، ویزای اقامت طولانی مدت (بیش از ۹۰ روز) و ویزای ترانزیت. تفاوت اصلی دیگر در بین انواع ویزای یونان برای ایرانیان بجز تفاوت در مدت اقامت، به دفعات ورود مربوط می‌شود. ویزای یک‌بار ورود (سینگل) به شما اجازه می‌دهد فقط یک بار وارد یونان شوید اما با ویزای چندبار ورود (مولتیپل) می‌توانید هر چند بار که لازم است وارد و خارج شوید. در صورتی که ویزای شینگن یونان شما به صورت یک‌بار ورود صادر شده باشد، ورود شما به منطقۀ شینگن حتماً باید از طریق خاک یونان باشد اما در ویزای چندبار ورود، تفاوتی ندارد که شما از کدام کشور وارد منطقۀ شینگن شوید و یا از آن خارج شوید.

انواع ویزای کوتاه مدت یونان (نوع C)

صاحبان ویزای شینگن یونان اجازۀ ورود به یونان و اقامت حداکثر ۹۰ روزه در هر دورۀ ۶ ماهه را دارند. رایج‌ترین انواع ویزای شینگن یونان به شرح زیر است:

ویزای کاری یونان

این ویزا برای مشارکت در فعالیت‌های تجاری صادر می‌گردد. ویزای کاری یونان اجازۀ اقامت کوتاه مدت را به افراد می‌دهد تا درخواست اقامت کار خود را طبق قوانین یونان به ثبت برسانند.

ویزای فرهنگی – ورزشی یونان

ویزای فرهنگی شینگن به افراد این اجازه را می‌دهد تا برای شرکت در رویدادهای مذهبی، فرهنگی و ورزشی وارد منطقه شینگن شوند.

ویزای درمانی یونان

شما می‌توانید با ارائه مدارک پزشکی مورد نیاز، روند درمان خود را در کشور یونان، تحت نظر پزشکان یونانی در بیمارستان‌های یونان ادامه دهید.

ویزای ملاقات رسمی یونان

چنان‌چه قصد سفر به یونان برای مقاصد رسمی و دولتی را دارید و توسط نهادی دولتی به یونان دعوت شده‌اید، باید برای دریافت ویزای ملاقات رسمی شنگن درخواست دهید.

ویزای تحصیلی کوتاه مدت یونان

از انواع ویزای یونان برای ایرانیان می‌توان به ویزای تحصیلی کوتاه مدت اشاره کرد. برای شرکت در دوره‌هایی که حداکثر تا سه ماه در دوره‌های نیم‌ساله به طول می‌انجامند می‌توانید از این ویزا استفاده کنید.

ویزای توریستی یونان برای ایرانیان

ویزای گردشگری برای بازدید از یونان برای تعطیلات، گشت و گذار و سایر اهداف گردشگری استفاده می‌شود و دریافت ویزای توریستی یونان برای ایرانیان فرآیند پیچیده‌ای ندارد.

ویزای ملاقات با خانواده یا دوستان یونان

ویزای ملاقات برای دیدار دوستان، اعضای خانواده و ایرانی‌های یونان استفاده می‌شود. ایرانیان مقیم یونان می‌توانند با ارسال دعوت‌نامه، فرآیند دریافت ویزای افراد خانواده‌شان را تسریع کنند.

انواع ویزای بلند مدت یونان(نوع D ملی)

ویزای اقامت طولانی یونان به متقاضیان اجازه می‌دهد تا حداکثر یک سال در این کشور بمانند و برای موارد زیر قابل درخواست است:

اهداف استخدامی

چنان‌چه از طرف یک کارفرمای معتبر در یونان پیشنهاد کار دریافت کنید و در شرکتی در یونان استخدام شوید می‌توانید برای دریافت ویزای بلند مدت با اهداف استخدامی استفاده کنید. هم‎‌چنین شما می‌توانید با ثبت شرکت در یونان اقامت این کشور را دریافت کنید.

ویزای پیوستن اعضای خانواده یونان

اگر شما و یا اعضای خانواده‌تان از طریق روش الحاق خانواده به یونان بروید، در صورتی که پاسپورت و مدارک سفر خود را به بخش خدمات پناهندگی ارائه دهید و اصل ویزای خود را به همراه داشته باشید، می توانید اجازۀ اقامت دریافت کنید. مهاجرت از طریق ازدواج و یا نامزدی نیز یکی از روش‌های دریافت ویزای یونان برای ایرانیان از طریق پیوستن به اعضای خانواده است.

فعالیت‌های مالی مستقل یا سرمایه‌گذاری در یونان

اقامت با روش دریافت ویزای خود حمایتی یونان یا همان اقامت تمکن مالی (FIP) و اقامت یونان با سرمایه‌گذاری و خرید ملک یا همان گلدن ویزای یونان یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت ویزای یونان برای ایرانی‌ها هستند. البته بهتر است قبل از هر نوع سرمایه‌گذاری برای دریافت ویزا، در مورد مسائلی چون جزئیات قیمت خانه در یونان به پول ایران تحقیق کافی را انجام دهید.

ویزای تحصیلی یونان

یکی دیگر از روش‌های محبوب دریافت ویزای یونان برای ایرانیان، اقامت با ویزای تحصیلی است. شما می‌توانید پس از دریافت نامۀ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان، به سفارت یونان در ایران مراجعه کرده و فرآیند مهاجرت تحصیلی خود را پیگیری کنید.

ویزای ترانزیت یونان (نوع A)

ویزای ترانزیت یونان به شما اجازه می‌دهد تا در یکی از فرودگاه‌های یونان توقف کرده و منتظر پرواز بعدی خود باشید. توجه داشته باشید که این ویزا به شما اجازۀ خروج از منطقۀ ترانزیت فرودگاهی را نمی‌دهد و در صورتی که پرواز شما بجز یونان در کشور دیگری از کشورهای منطقۀ شینگن نیز توقف داشته باشد شما باید برای دریافت ویزای توریستی منطقۀ شینگن اقدام کنید.

شرایط دریافت ویزای یونان برای ایرانیان چیست؟

همان‌طور که گفتیم، شرایط دریافت ویزای یونان برای ایرانیان با توجه به عواملی چون مدت زمان اقامت و دلیل سفر و شرایط فردی شما می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی از مهم‌ترین شرایط دریافت ویزای یونان برای ایرانیان می‌توان به پاسپورت معتبر، تاریخچۀ سفر معتبر، تمکن مالی، فیش گردش حساب و دعوتنامه اشاره کرد. اگر قصد دارید به تنهایی به یونان سفر کنید و دعوت‌نامه ندارید می توانید از طریق کشورهای دیگر منطقۀ شینگن که سخت‌گیری کم‌تری برای اعطای ویزا دارند وارد این منطقه شده و سپس به یونان سفر کنید. هم‌چنین شما با با انتخاب طرح‌های ترکیبی و گروهی تور یونان از ایران، شانس خود را برای دریافت ویزای شینگن افزایش می‌دهید.

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای یونان برای ایرانیان چیست؟

از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای شینگن یونان از ایران می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

فرم درخواست ویزا

فرم تکمیل شدۀ درخواست ویزا یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیز جهت دریافت ویزای یونان برای ایرانیان است.

عکس:

سه قطعه عکس رنگی تمام رخ با زمینۀ سفید در ابعاد ۳۵ میلی‌متر در ۴۵ میلی‌متر که در سه ماه اخیر گرفته شده باشد و با چهرۀ کنونی شما مطابقت داشته باشد.

پاسپورت

پاسپورت شما باید از اعتبار کافی (حداقل ۶ ماه) برخوردار باشد. هم‌چنین گذرنامۀ شما باید حداقل دو صفحۀ سفید و خالی از مهر داشته باشد. سابقۀ سفرهای شما نیز تأثیر بسزایی در روند دریافت ویزا خواهند داشت.

مدارک مرتبط با وضعیت کاری و تحصیلی

  • در صورتی که شاغل هستید، شما باید نامه‌ای از سمت کارفرمای خود روی سربرگ شرکت ارائه دهید که در آن ذکر شده باشد که شما مرخصی گرفته‌اید، هدف شما از سفر چیست، سفرتان چقدر طول خواهد کشید و این که به شغل فعلی خود باز خواهید گشت. هم‌چنین ممکن است لازم باشد شما مدارکی چون گردش حساب بانکی، اظهارنامه مالیات بر درآمد (ITR) و اصل فیش حقوقی خود را ارائه دهید.
  • در صورتی که دانشجو هستید، باید یک نامۀ رسمی (گواهی اشتغال به تحصیل) از سمت دانشگاه خود ارسال کنید که نشان دهد وضعیت تحصیلی شما مناسب است و برای ترم آتی در دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اید.
  • در صورتی که شما اشتغال به کار یا تحصیل ندارید، باید مدرکی مبنی بر دریافت حقوق بازنشستگی خود ارائه دهید.

مدرک اثبات محل اقامت

یکی دیگر از الزامات دریافت ویزای یونان برای ایرانیان ارائۀ فاکتورهای پرداخت شدۀ هتل و یا مدرکی جهت اثبات محل اقامت شما در طول سفر است.

صورت حساب بانکی

اظهارنامه باید شامل نام متقاضی به عنوان دارندۀ حساب، ماندۀ حساب و تاریخ باشد. اگر اظهارنامه به صورت آنلاین دریافت شده باید توسط بانک مهر شود.

بیمه سفر

برای دریافت ویزای یونان برای ایرانیان، باید گواهی بیمۀ مسافرتی برای کشور یونان به همراه جدول مزایا و خدمات ارائه شود. این موارد می‌توانند شامل پوشش هزینۀ تأخیر سفر، گم شدن چمدان، بلایای طبیعی و از این قبیل باشند.

بلیط پرواز

ارائۀ بلیت پرواز رفت و برگشت برای دریافت ویزای یونان برای ایرانیان اجباری است. اما سفارت یونان پیشنهاد می‌کند تا زمانی که ویزای شما تأیید نشده اقدام به خریداری بلیت نکنید.

پاسپورت‌های قدیمی

در صورتی که پیش از این پاسپورت‌های دیگری نیز داشته‌اید، ممکن است لازم شود آن‌ها را نیز ارائه دهید.

معرفی‌نامه

دریافت ویزای یونان برای ایرانیان، نیازمند ارائۀ معرفی‌نامه‌ای با ذکر مشخصات متقاضی، جزئیات سفر و اطلاعات بقیه افرادی که به همراه او سفر می‌کنند است.

دریافت ویزای یونان برای ایرانیان چقدر طول می‌کشد؟

از زمان اجرای کد جدید ویزای شینگن (فوریه ۲۰۲۰)، شما می‌توانید در زودترین حالت ۳ الی ۶ ماه قبل از سفر خود و در دیرترین حالت ۱۵ روز قبل از سفرتان اقدام به ثبت درخواست ویزا بکنید. اما در حالت کلی توصیه می‌شود روند درخواست ویزای یونان خود را حداقل ۶ هفته قبل از سفرتان شروع کنید زیرا روند بررسی مدارک توسط سفارت یونان در ایران به طور متوسط سه هفته طول می‌کشد.

هزینۀ دریافت ویزای یونان چقدر است؟

هزینۀ دریافت ویزای یونان برای ایرانیان در سال ۲۰۲۴، با توجه به سن متقاضی و نوع ویزا متفاوت است. این هزینه برای کودکان زیر ۶ سال رایگان، و برای افراد بین ۶ تا ۱۲ سال ۳۵ یورو و برای افراد بالاتر از ۱۲ سال ۸۵ یورو می‌باشد.

بهترین زمان سفر به یونان چه موقعی است؟

از آن‌جایی که اکثر شهرهای یونان آب و هوایی گرم و مدیترانه‌ای دارند، تقریباً در تمام فصول سال می‌توان به این کشور سفر کرد. اما بعضی از شهرهای یونان مثل آتن در تابستان بسیار گرم بوده و زمستان‌هایشان با بارندگی همراه هستند. بنابراین بهترین زمان سفر به یونان برای شهرهایی که آب و هوایی چون آتن دارند، فصل بهار و پاییز است. هم‌چنین در این فصول از سال، به نسبت تابستان، افراد کم‌تری به یونان سفر می‌کنند؛ پس اگر شما از آن افرادی هستید که ترجیح می‌دهید سفرهای خارجی خود را در زمان‌های خلوت‌تری تجربه کنید، فصل بهار و پاییز بهترین فصل برای سفر به یونان است و قیمت بلیط یونان از ایران در این موقع سال به پایین‌ترین مقدار خود می‌رسد.

پرواز از ایران تا یونان چند ساعت است؟

شاید برای شما هم پس از دریافت ویزای یونان از ایران این سوال پیش آمده باشد که از ایران تا یونان با هواپیما چند ساعته می‌توان سفر کرد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت با توجه به این که مسافت یونان تا ایران یا همان تهران تا آتن ۲۶۳۶.۲۲ کیلومتر است، سفر شما به طور متوسط پنج ساعت و نیم طول خواهد کشید. بنابر این بهتر است هنگام خرید بلیط به اختلاف ساعت یونان با ایران توجه لازم را داشته باشید؛ ساعت تهران یک ساعت و نیم از آتن جلوتر است.

سخن آخر

شهروندهای ۱۵۰ کشور دنیا از جمله ایران، برای سفر به یونان نیاز به دریافت ویزای شینگن دارند. در حال حاضر انواع ویزای یونان برای ایرانیان شامل ویزای الکترونیک و ویزای فرودگاهی نمی‌گردد. دارندگان ویزای یونان می‌توانند وارد یونان شده و برای مدت مشخصی در آن‌جا اقامت داشته باشند. ویزا، هم‌چنین نوع فعالیت‌هایی را که فرد خارجی می‌تواند در یونان انجام دهد مشخص می‌کند. یونان نیز مانند هر کشور دیگر ممکن است با درخواست ویزای شما موافقت نکند و ریجکت شوید. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است از ارائه مدارک جعلی خودداری کرده و از هدف سفرتان مطمئن باشید تا برای افسر پرونده شکی باقی نماند. چنان‌چه از تصمیم خود برای دریافت ویزا و سفر به یونان مطمئن هستید، می‌توانید جهت تسریع فرآیند اخذ ویزا، فرم بررسی صلاحیت اخذ ویزای یونان را پر کنید و یا به صفحۀ تماس با ما مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره‌ رایگان تلفنی
مشاوره با دفتر آتن
مشاوره با دفتر تهران
مشاوره با دفتر آتن
مشاوره با دفتر تهران
مشاوره‌ رایگان تلفنی