برای مهاجرت به یونان استارگیت را دنبال کنید

آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری در یونان

محتویات این نوشته:

غذا و کشاورزی، گردشگری، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و لجستیک فعال‌ترین بخش‌های اقتصاد یونان هستند که فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند. پس از گذشت یک دهه از بحران اقتصادی، یونان اکنون به کانونی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. مایکروسافت، آمازون، فولکس‌واگن، فایزر و کوسکو برخی از شرکت‌هایی هستند که در سال‌های اخیر سرمایه گذاری در یونان را انتخاب کرده‌اند. پروژه سرمایه گذاری الینیکون، بزرگترین پروژه بازسازی شهری در اروپا، با بودجه چند میلیاردی در جنوب آتن آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ به اتمام برسد و انتظار می‌رود به عنوان یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در یونان ، نه تنها بر منطقه آتیکا بلکه بر اقتصاد کل کشور تأثیر مثبت داشته باشد. اوراق قرضه یونان با کم‌ترین نرخ بهره منتشر می‌شود و اکنون بی‌شک زمان مناسبی برای تجارت و سرمایه گذاری در یونان است.

 

چرا در یونان سرمایه گذاری کنیم؟

بر اساس بررسی‌های کارشناسان، پنج دلیل اصلی وجود دارد که چرا یک سرمایه‌گذار بالقوه باید به فرصت های سرمایه گذاری در یونان به طور جدی فکر کند. این دلایل از این قرارند:

موقعیت ژئواستراتژیک یونان

یونان در طول قرن‌ها و از زمان‌های قدیم، هدف همیشگی قدرت‌های بزرگ بوده است، زیرا مهم‌ترین و عمده‌ترین راه‌های تجاری از این کشور عبور می‌کنند و یونان شامل گذرگاه‌های استراتژیک می‌شود.

پایداری اقتصادی یونان

یونان به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، تحت نظارت بانک مرکزی اروپا قرار دارد که تضمین می‌کند تورم در سطحی حفظ شود که ثبات قیمت ارز در کشورهای عضو حاصل شود. فرصت های سرمایه گذاری در یونان این کشور را در سال های اخیر از یک اقتصاد رو به رشد به یک اقتصاد برتر در منطقه تبدیل کرده‌اند و یونان اکنون در لیست برترین کشور هایی که با خرید خانه اقامت میدهند قرار دارد.

ثبات سیاسی یونان

اتحادیه اروپا و ناتو به یونان به عنوان یک کشور عضو ثبات و امنیت سیاسی می‌بخشند و این موضوع ضمانت مهمی برای سرمایه‌گذاران بالقوه است.

برنامه خصوصی سازی یونان

یونان یک برنامه خصوصی سازی فعال شامل سازمان‌های عمومی و همچنین سایر شرکت‌های دولتی دارد. خصوصی‌سازی فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند، اما می‌تواند نشانه مثبتی هم برای کارگران و هم برای مصرف‌کنندگان نیز باشد، زیرا با رشد تضمینی اقتصاد از این طریق، موقعیت‌های شغلی جدید ایجاد شده و رقابت افزایش می‌یابد.

سودده‌ترین فرصت های سرمایه گذاری در یونان کدام است؟

سرمایه گذاری در یونان از راه‌های متفاوتی مانند خرید ملک در یونان، اقامت تمکن مالی یونان، ثبت شرکت، کارآفرینی و از این قبیل امکان پذیر است. دولت یونان در سال‌های اخیر تغییراتی انجام داده تا تمرکز خود را بر جذب سرمایه‌گذاری‌هایی که باعث تقویت اقتصاد ملی در تمام مناطق کشور می‌شوند متمرکز کند. انواع جدید فرصت های سرمایه گذاری در یونان شامل تحقیق و توسعه، انرژی های تجدیدپذیر و راهبرد تملک است. به طور کلی از انواع روش های سرمایه گذاری در یونان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرمایه گذاری در بخش غذا و کشاورزی یونان

یکی از بخش‌های عمده صادرات یونان، تولیدات کشاورزی است. نقش سرمایه‌گذاران خصوصی در این فرآیند می‌تواند قابل توجه باشد، زیرا آن‌ها می‌توانند با فراهم کردن سرمایه و امکان دسترسی به بازار برای تولیدکنندگان یونانی، رقابت آن‌ها را در بازارهای اروپایی به حداکثر برسانند. بنابر این، سرمایه گذاری در بخش غذا و کشاورزی یونان می‌تواند بهترین سرمایه گذاری در اروپا برای شما باشد. مصطکی، زیتون کالاماتا، زعفران کوزانی، پسته آژینا، ماست یونانی، روغن زیتون و عسل از مهم‌ترین صادرات این بخش هستند.

فرصت های سرمایه گذاری در یونان در بخش غذا و کشاورزی:

  • یکپارچه‌سازی و ارتقاء زنجیره تامین
  • توسعه و تولید محصولات نوآورانه
  • بازاریابی و فروش محصولات به منظور نفوذ به بازارهای توسعه یافته

ترکیب تولید محلی و دانش فنی با چنین سرمایه‌گذاری‌هایی می‌تواند بازده بالایی به همراه داشته باشد و سرمایه‌ گذاری در بخش غذا و کشاورزی، یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در یونان به شمار می‌رود.

سرمایه گذاری در بخش گردشگری یونان

یونان یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان است. شاید شما نیز تا کنون حداقل یک بار برای بهترین زمان سفر به یونان در اینترنت جست و جو کرده باشید. میراث فرهنگی غنی، زیبایی‎های طبیعی و تنوع جغرافیایی یونان، در سال‌های اخیر توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.

فرصت های سرمایه گذاری در یونان در بخش گردشگری:

  • گردشگری با تمرکز بر تعطیلات در سواحل آفتابی یونان
  • گردشگری دریایی؛ چه با قایق‌ها و کشتی‌های خصوصی و چه با کشتی‌های گردشگری
  • تأسیس مراکز گردشگری در اطراف دو شهر آتن و تسالونیکی
  • گردشگری فرهنگی و مذهبی؛ بهره‌برداری از بناهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی و موزه‌های یونان
  • توریسم پزشکی که با وجود پرسنل پزشکی ماهر یونان، فرصت رشد هیجان‌‌انگیزی را ارائه می‌دهد.
  • رویدادهای صنعت گردشگری (MICE) که یونان در آن‌ها نقش مرکز نشست و کنفرانس را برای انجمن‌ها و شرکت‌های منطقه‌ای ایفا می‌کند.
  • استراحتگاه‌های بزرگ: اقامتگاه‌ها علاوه بر توسعه مقاصد گردشگری موجود و از فرصت های سرمایه گذاری در یونان برای اخذ اجازه اقامت توسط شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیز به حساب میایند.

سرمایه گذاری در بخش انرژی یونان

یونان در تقاطع شرق و غرب قرار دارد و نقش مهمی در بخش انرژی منطقه ایفا می‌کند. فراوانی انرژی های تجدیدپذیر (بادی، آبی، زیست توده، زمین گرمایی، خورشیدی و حرارتی خورشیدی) همراه با پروژه‌های زیرساختی یونان که در مقیاس بزرگ در حال انجامند (خط لوله ترانس آدریاتیک TAP و پروژه‌های اکتشاف نفت) به این معنی است که این کشور نقشی کلیدی در انتقال انرژی به اروپای غربی ایفا می‌کند در نتیجه بخش انرژی یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری به شمار می‌رود.

  • فرصت های سرمایه گذاری در یونان در بخش انرژي:
  • خصوصی سازی دارایی‌های دولتی
  • ایجاد زیرساخت‌های جدید در انتقال گاز طبیعی (پایانه‎‌های گاز مایع، خطوط لوله گاز، سیستم‌های توزیع گاز)
  • شرکت در مناقصات عمومی بین المللی برای اکتشاف هیدروکربن در مناطق مختلف یونان
  • پروژه های انرژی تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی-گرمایی، زیست توده، زمین گرمایی، نیروگاه برق‌آبی کوچک)
  • سرمایه گذاری‌های بهره‌وری انرژی
  • پروژه اتصال جزایر به شبکه

سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات یونان

یونان کشوری در اتحادیه اروپا با بهترین دسترسی به تولیدکنندگان شرقی مانند چین، ژاپن و کره است. این موقعیت مطلوب، همراه با زیرساخت های لجستیکی و نیروی کار ماهر، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را به یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در یونان تبدیل می‌کند. بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در یونان فرصت‌های متعددی را برای سرمایه‌گذاری در خدمات با ارزش افزوده بالا و با گستردگی جهانی با بهره‌گیری از در دسترس بودن نیروی کار ماهر، دانش و قابلیت‌های تحقیقاتی موجود و زیرساخت‌های قوی ارائه می‌کند، فرصت‌های تجاری مانند ایجاد آزمایشگاه‌های توسعه نرم‌افزار، یا مراکز طراحی ریزتراشه و سامانه‌های میکروالکترومکانیکی، دیتا سنترها و آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه را می‌توان با پشتیبانی کامل دولتی و پرسنل واجد شرایط در دسترس ایجاد کرد تا در مدت زمان بسیار کوتاهی بازده بالایی داشته باشند. مهندسان یونانی توسط اکونومیست در ۲۰ گروه برتر منابع انسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهان قرار گرفته‎‌اند. همچنین بیش از ۷۰ درصد از جمعیت یونان انگلیسی صحبت می‌کنند. چنانچه بودجه مالی مناسبی داشته و در حوزه راه‌اندازی کسب و کار دارای مهارت و تجربه هستید و خواستار مهاجرت سرمایه گذاری هستید، مهاجرت از طریق ثبت شرکت در یونان یکی از بهترین شیوه‌های اخذ اقامت یونان با سرمایه گذاری است.

فرصت های سرمایه گذاری در یونان در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات:

  • دیتاسنترها
  • مراکز تماس / مراکز خدمات‎‌دهی با کارکنان انگلیسی زبان
  • توسعه محصولات نرم افزاری
  • مونتاژ و توزیع دستگاه‌های ICT
  • استارت‌آپ‌ها

سرمایه گذاری در بخش لجستیک یونان

کشتیرانان یونانی بزرگترین ناوگان تجاری جهان را کنترل می‌کنند. یونان که در تقاطع سه قارۀ اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد، از دیرباز یک گرۀ استراتژیک برای توسعه حمل و نقل در منطقه بوده است. ترافیک بنادر جنوب شرقی مدیترانه سالانه بیش از ۸ درصد رشد داشته است. موقعیت جغرافیایی یونان به‌عنوان دروازه‌ای بین شرق و غرب، آن را برای سرمایه‌گذاری در لجستیک و حمل‌ونقل به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند.

فرصت های سرمایه گذاری در یونان در بخش لجستیک:

  • سرمایه گذاری در بنادر یونان
  • سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی و جاده ای
  • سرمایه گذاری در مراکز لجستیک

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات یونان

برنامه ویزای طلایی یونان در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد. متقاضیان می‌توانند با سرمایه گذاری حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار یورو، اجازه اقامت ۵ ساله دریافت کنند. محبوب‌ترین گزینه سرمایه گذاری، خرید املاک مسکونی یا تجاری است. راه‌های متفاوتی برای سرمایه‌گذاری و دریافت گلدن ویزای یونان از طریق سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات وجود دارد.

فرصت های سرمایه گذاری در یونان در بخش املاک:

  • خرید املاک و مستغلات به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار یورو
  • اجاره هتل یا اقامتگاه توریستی برای ۱۰ سال به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار یورو
  • خرید زمین برای ساخت و ساز یا کشاورزی به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار یورو
  • خرید ملک در یونان به صورت اشتراکی به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار یورو
  • به ارث بردن املاک و مستغلات یا دریافت آن به عنوان هدیه به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار یورو

چالش‌ها و مزایای سرمایه گذاری در یونان

مانند هر برنامه مهاجرتی دیگری، قبل از سرمایه‌گذاری در یونان نیز باید تمام جوانب آن را بسنجید. برخی از چالش‌های سرمایه‌گذاری در یونان و مزایای آن از این قرارند:

بدون نیاز به الزامات زبانی

در برنامه ویزای طلایی یونان، متقاضی ملزم به یادگیری زبان برای تایید اقامت نیست. یکی از فرصت های سرمایه گذاری در یونان ، امکان اخذ ویزا بدون نیاز به بلد بودن زبان یونانی می‌باشد.

دستیابی به فرصت‌های کاری در یونان

اگرچه اکثر سرمایه‌گذاران به طور دائم در یونان زندگی نمی‌کنند، اما اگر می‌خواهید در یونان زندگی کنید، ویزا به شما اجازه کار را نمی‌دهد. در صورتی که متقاضی مایل به کار در یونان است، باید نوع دیگری از انواع ویزای یونان برای ایرانیان را انتخاب کند.

بهره‌مندی از مزایای ویژه مالیاتی

این یک طرح منحصر به فرد است که به اتباع خارجی این امکان را می‌دهد تا با پرداخت مالیات سالانه یک‌جا از پرداخت مالیات بر درآمد خارجی خودداری کنند. یونان همچنین با ۵۷ کشور جهان قرارداد عدم پرداخت مالیات مضاعف دارد و در صورت استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در یونان شما می‌توانید از معافیت مالیاتی برخوردار شوید. ساکنین باید سالانه بیش از ۱۸۳ روز را در یونان بگذرانند تا شهروند مشمول پرداخت مالیات در نظر گرفته شوند.

توانایی افتتاح حساب بانکی بین‌المللی

سرمایه‌گذاران می‌توانند حساب های بانکی در یونان باز کنند که به آن‌ها امکان تراکنش در سراسر اروپا و دسترسی آزادانه به تسهیلات اعتباری را می‌دهد.

دسترسی به خدمات باکیفیت ملی

دارندگان ویزای طلایی می‌توانند به عنوان ساکنین به خدمات بهداشتی و آموزشی محلی به صورت رایگان دسترسی داشته باشند.

امکان سفر بدون ویزا به کشورهای شنگن

هنگامی که متقاضیان و وابستگان آنها گلدن ویزای یونان را دریافت می‌کنند، این ویزا به آنها اجازه می‌دهد تا حداکثر ۹۰ روز در ۱۸۰ روز بدون نیاز به ویزای دیگری به منطقه شینگن سفر کنند؛ بنابر این در صورت استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در یونان شما می‌توانید به راحتی در اتحادیه اروپا سفر کنید.

سخن آخر

راه‎‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در یونان وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها سرمایه گذاری در ملک است. با سرمایه‌گذاری در املاک یونان شما شانس دریافت ویزای طلایی را دارید که به شما امکان سفر آزادانه در ۲۷ کشور منطقه شنگن به همراه خانواده‌تان را می‌دهد. برای اقامت یونان با خرید ملک در حال حاضر شما تنها نیاز به ۲۵۰ هزار یورو دارید. اما با توجه به قوانین جدید، به احتمال زیاد از اول ماه می ۲۰۲۴، حداقل مبلغ سرمایه گذاری در املاک و مستغلات یونان به ۸۰۰ هزار یورو افزایش خواهد یافت. اگر قصد شما برای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در یونان و مهاجرت به این کشور جدی است، شرکت مشاوره مهاجرتی استارگیت در کنار شماست تا فرآیند اخذ ویزای شما هر چه سریع‌تر و قبل از آن که مجبور به پرداخت ۵۵۰ هزار یورو افزون بر مبلغ کنونی شوید، به پایان برسد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره‌ رایگان تلفنی
مشاوره با دفتر آتن
مشاوره با دفتر تهران
مشاوره با دفتر آتن
مشاوره با دفتر تهران
مشاوره‌ رایگان تلفنی