برای مهاجرت به یونان استارگیت را دنبال کنید

ویزای طلایی چیست؟ جزئیات و روش‌های اخذ آن در 2024

محتویات این نوشته:

شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که گلدن ویزا یا همان ویزای طلایی چیست. کشورهای مختلف به منظور جذب سرمایه، برنامه‌های متفاوتی برای مهاجرت سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌دهند. این برنامه‌ها به طور کلی اعطای شهروندی در ازای سرمایه‌گذاری یا پاسپورت طلایی (CBI)، اقامت از طریق سرمایه‌گذاری یا ویزای طلایی (RBI) و یا ترکیبی از اقامت فوری و شهروندی تسریع شده را شامل می‌شوند. کشورهای میزبان گزینه‌های متفاوتی برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند که می‌توانند از ۲۵۰ هزار تا چند میلیون یورو متغیر باشند. در این مقاله به این موضوع که تفاوت پاسپورت طلایی و ویزای طلایی چیست اشاره کرده و ضمن بیان مزایا و معایب این دو برنامۀ مهاجرتی، به معرفی یکی از بهترین برنامه‌های ویزای طلایی، یعنی ویزای طلایی یونان پرداخته‌ایم.

 

تفاوت پاسپورت طلایی و ویزای طلایی چیست؟

تفاوت اصلی پاسپورت و ویزا طلایی در این است که پاسپورت طلایی در عرض چند ماه و بدون نیاز به گذراندن دورۀ اقامت، در صورت واجد شرایط بودن به متقاضی اهدا می‌شود؛ در صورتی که که قانون ویزای طلایی به سرمایه‌گذاران فقط اجازۀ اقامت می‌دهد. برنامه‌های اقامت از طریق سرمایه‌گذاری معمولاً الزاماتی برای حضور مداوم در خاک کشور میزبان را شامل می‌شوند. یکی دیگر از تفاوت‌های پاسپورت و ویزای طلایی در این است که در برنامه‌های پاسپورت طلایی به متقاضی اجازه داده می‌شود تا اعضای خانواده و فامیل خود را نیز به برنامه مهاجرتی اضافه کند اما در ویزای طلایی تعداد این افراد می‌تواند محدودتر باشد.

پاسپورت طلایی چیست؟

همان‌طور که در پاسخ به این پرسش که «تفاوت پاسپورت و ویزای طلایی چیست» بیان کردیم، برنامه‌های شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری (CBI) به متقاضیان این فرصت را می‌دهند که با سرمایه‌گذاری در یک کشور، تابعیت آن کشور را کسب کنند. برخی از کشورهای ارائه دهندۀ پاسپورت طلایی:

  • آنتیگوآ و باربودا
  • اتریش
  • دومینیکا
  • گرنادا
  • اردن
  • مولداوی
  • مالتا
  • مقدونیۀ شمالی
  • سنت کیتس و نویس
  • وانواتو
  • ترکیه

شرایط دریافت پاسپورت طلایی چیست؟

شرایط برنامه‎‌های شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری با توجه به کشور انتخابی شما می‌توانند متفاوت باشند؛ اما به طور کلی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سن بالای ۱۸ سال
  • سرمایۀ کافی برای سرمایه‌گذاری که از راه قانونی کسب شده باشد (مبلغ سرمایه‌گذاری کشورهای گوناگون متفاوت است.)
  • نداشتن سابقۀ کیفری
  • نداشتن بیماری‌های خطرناک (از جمله بیماری‌های واگیردار)

مزایای پاسپورت طلایی چیست؟

اگر درخواست شما برای دریافت پاسپورت طلایی تأیید شود، شما و اعضای خانواده‌تان به عنوان شهروند کشور مورد نظرتان شناخته‌ شده و گذرنامه آن کشور را دریافت می‌کنید. پس از دریافت پاسپورت طلایی، به امتیازاتی مانند اجازۀ اقامت، تحصیل رایگان و خدمات بهداشتی دسترسی خواهید داشت. از دیگر مزایای پاسپورت طلایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سفرهای بیش‌تر

در دست داشتن پاسپورت دوم می‌تواند امکان سفر بدون ویزا به کشورهایی که پیش از این با پاسپورت اولتان امکان سفر به آن‌ها را نداشتید، برایتان فراهم کند. پاسپورت‌های طلایی، از طریق شهروندی اتحادیۀ اروپا، دسترسی آسان به کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا و منطقۀ شینگن را برای شما ممکن می‌سازند.

سوپاپ اطمینان در شرایط بحرانی

شرایط سیاسی، شرایط اضطراری ملی و همه‌گیری‌های جهانی می‌توانند به موقعیت‌های نگران‌کننده‌ای تبدیل شوند اما پاسپورت طلایی این نگرانی‌ها را از بین می‌برد زیرا شما همیشه می‌توانید روی کشور دوم خود برای دریافت کمک حساب کنید.

حفاظت از اموال

داشتن پاسپورت دوم می‌تواند در مواردی که از شرایط سیاسی و اقتصادی کشور اول خود اطمینان ندارید، از دارایی شما حفاظت کند. برای مثال وقتی که کشور اول شما در شاخص ادراک فساد که توسط سازمان شفافیت بین‌الملل منتشر می‌شود رتبۀ پایینی دارد، می‌توانید دارایی‌ خود را به کشور دومتان منتقل کنید.

مزیت‌های ویژۀ مالیاتی

در اکثر کشورهای ارائه دهندۀ پاسپورت طلایی، سرمایه‌گذاران از مزیت‌های ویژه‌ای چون تخفیف و کاهش مالیات برخوردار می‌شوند.

معایب و ریسک‌های احتمالی پاسپورت طلایی چیست؟

برنامه‌های مهاجرتی علاوه بر مزایایی که دارند ممکن است معایب و ریسک‌هایی نیز داشته باشند که بهتر است قبل از نهایی کردن تصمیم خود در مورد آن‌ها تحقیق کافی را انجام دهید:

هزینۀ بالا

بسته به کشور و نوع سرمایه‌گذاری‌ای که انتخاب می‌کنید، ممکن است لازم باشد صدها هزار و یا حتی میلیون‌ها یورو هزینه کنید؛ هم‌چنین ممکن است نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی برای مشاورۀ حقوقی، پردازش درخواست، مالیات و موارد دیگر داشته باشید. پس، این روش از مهاجرت مختص داوطلبانی است که از تمکن مالی کافی برخوردار هستند.

زیر ذره‌بین قرار گرفتن

دریافت پاسپورت طلایی شما را در معرض بررسی دقیق مقامات، رسانه‌ها و یا عموم مردم قرار می‌دهد. در برخی کشورها، دارندگان این پاسپورت را به فرار مالیاتی و پول‌شویی متهم می‌کنند. هم‌چنین ممکن است شما از نظر هم‌وطنان خود فردی فرصت‌طلب تلقی شوید.

خو گرفتن با محیط و فرهنگ جدید

پس از دریافت پاسپورت طلایی، ممکن است لازم باشد اظهارنامۀ مالیاتی و گزارش درآمد خود را ارائه دهید و شاید مجبور به پرداخت مالیات مضاعف شوید. هم‌چنین ممکن است لازم باشد قوانین و آداب و رسومی را رعایت کنید که با ارزش‌ها یا منافع شما در تضاد هستند.

ویزای طلایی چیست؟

برنامه‌های اقامت از طریق سرمایه‎‌گذاری  (RBI)به متقاضیان این اجازه را می‌دهند تا پس از سرمایه‌گذاری در یک کشور در آن زندگی و در برخی موارد کار کنند.

تفاوت ویزای مسافرتی با ویزای طلایی چیست؟

در بالا به این که تفاوت پاسپورت و ویزای طلایی چیست پرداختیم اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت ویزای مسافرتی با ویزای طلایی چیست؟ باید گفت برنامه‌های گلدن ویزا برای تشویق سرمایه‌گذاران طراحی شده‌اند و نیازمند سرمایه‌گذاری هستند پس برای مسافرانی که با اهدافی چون کار، تحصیل و یا ملاقات خانواده‌شان قصد ورود به کشور میزبان را دارند صادر نمی‌شوند. هم‌چنین این ویزاها در مقایسه با ویزاهای عادی از مدت اعتبار طولانی‌تر برخوردارند. برخی از کشورهای ارائه دهندۀ ویزای طلایی:

  • یونان
  • قبرس
  • پرتغال
  • اسپانیا

هدف کشورهای میزبان از اهدای ویزای طلایی چیست؟

همان‎طور که دریافت‌کنندگان این ویزا از امتیازاتی برخوردارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، اهدای این ویزا برای کشور میزبان نیز فوایدی چون ورود سرمایۀ خارجی را دارد که می‌توان از آن برای تقویت کسب و کارهای نوپا، اجرای پروژه‌های ساختمانی و موارد دیگر استفاده کرد.

شرایط دریافت ویزای طلایی چیست؟

این شرایط با توجه به کشوری که برای مهاجرت انتخاب می‌کنید می‌توانند متفاوت باشند اما به طور کلی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سن بالای ۱۸ سال
  • سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری
  • عدم سوءپیشینه
  • توانایی تأمین معاش خود و خانواده در طول مدت اقامت در کشور میزبان
  • برخورداری از بیمه درمان

مزایای ویزای طلایی چیست؟

در بالا به این که «هدف کشورهای میزبان از ارائه ویزای طلایی چیست» پرداختیم، همان‌طور که گفتیم دریافت ویزای طلایی می‌تواند هم برای کشور میزبان و هم برای دریافت‌کنندگان آن مفید باشد. اما این مزایا برای دریافت‌کنندگان ویزای طلایی چیست؟

سفر به مقاصد بیش‌تر بدون نیاز به ویزا

کشورهای ارائه‌دهندۀ گلدن ویزا معمولاً برای دارندگان این نوع از ویزا، امکان سفر به تعدادی از کشورهای دیگر بدون نیاز به ویزا و یا ویزای فرودگاهی را فراهم می‌کنند.

حق اقامت

دارندگان ویزای طلایی با سرمایه‌گذاری، حق زندگی و کار در محیطی امن را برای خود و خانواده‌شان فراهم می‌کنند.

دسترسی به خدمات

صاحبان ویزای طلایی می‌توانند مانند شهروندان کشور میزبان به خدماتی نظیر خدمات درمانی، آموزشی و اجتماعی دسترسی داشته باشند.

مزیت‌های ویژۀ مالیاتی

برنامه‌های اقامت از طریق سرمایه‎‌گذاری به طور معمول شامل مزایای ویژۀ مالیاتی از جمله تخفیف و معافیت می‌شوند.

دریافت شهروندی

برنامه‌های ویزای طلایی می‌توانند فرایند اخذ تابعیت را تسریع کرده و فرصت دریافت شهروندی را برای شما به ارمغان بیاورند.

معایب و ریسک‌های احتمالی ویزای طلایی چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، برنامه‌های ویزای طلایی از مزایای زیادی برخوردار هستند اما مانند هر برنامۀ مهاجرتی دیگر، ویزای طلایی نیز می‌تواند معایبی داشته باشد؛ از جمله:

ریسک سرمایه‌گذاری

برنامه‌های گلدن ویزا معمولاً نیازمند سرمایۀ اولیه‌ای هستند که مقدار آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و همیشه این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاری آن‌طور که انتظار می‌رود پیش نرفته و یا حتی سرمایه از دست برود.

اتمام برنامه مهاجرتی و یا اعمال تغییرات در آن

کشورها گاهی برنامۀ ویزای طلایی خود را با هشدار قبلی لغو کرده و یا تغییر می‌دهند. این وضعیت می‌تواند باعث پیامدهای اقتصادی نامطلوب برای کشور میزبان و سبب آشفتگی سرمایه‌گذاران شود.

شرایط اقامت

بسیاری از برنامه‌های ویزای طلایی شرایط اقامتی ویژه‌ای مانند نیاز به حضور مداوم در خاک کشور میزبان دارند. بدیهی است اگر سرمایه‌گذار نتواند این شرایط را رعایت کند، ممکن است اجازۀ اقامت و سرمایۀ خود را از دست بدهد.

پیامدهای مالیاتی

سرمایه‌گذاران باید پیامدهای مالیاتی سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی را بدانند. برخی کشورها ممکن است سیستم مالیاتی پیچیده‌ای داشته باشند و سرمایه‌گذار ممکن است مشمول مالیات‌ مضاعف شود.

بی‌ثباتی سیاسی

تغییر در سیاست‌های دولت و یا بی‌ثباتی سیاسی می‌تواند بر توانایی سرمایه‌گذار برای حفظ وضعیت اقامت خود و یا دریافت سود سرمایه‌گذاریش تأثیر بگذارد.

کلاهبرداری

متأسفانه متقاضیانی که قبل از سرمایه‌گذاری تحقیقات کافی را انجام نمی‌دهند، در دام شرکت‎‌های کلاهبردار و سودجو افتاده و سرمایۀ خود را از دست می‌دهند. بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در هر برنامه‌ای به طور کامل تحقیق کنید. در صورتی که انتخاب شما کشور یونان است، گروه استارگیت، با بیش از ۱۳ سال سابقه، می‌تواند در انتخاب بهترین برنامۀ مهاجرتی در کنار شما باشد. شما می‌توانید جهت تسریع فرآیند اخذ ویزا، فرم ارزیابی صلاحیت ویزای یونان را تکمیل نمایید.

برنامۀ ویزای طلایی یونان

برنامه ویزای طلایی یونان یک برنامۀ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری است که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده و اتباع کشورهایی که عضو اتحادیۀ اروپا نیستند را قادر می‌سازد تا اجازۀ اقامت دائم در یونان را دریافت کنند. این ویزای طلایی اروپا باید هر پنج سال یکبار تمدید شود. فرآیند خرید ملک در یونان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار آسان‌تر بوده و مقرون به صرفه بودن هزینه زندگی در یونان، این کشور را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجران مبدل ساخته است.

شرایط یونان برای ثبت‌نام ویزای طلایی چیست؟

  • شهروندی کشوری به‌غیر از کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا (EU) و یا منطقۀ اقتصادی اروپا (EEA).
  • سن بالای ۱۸ سال
  • سرمایه‌گذاری در یونان به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار یورو.
  • نداشتن سابقۀ کیفری
  • برخورداری از یک بیمۀ سلامت معتبر در یونان.

انواع سرمایه‌گذاری در یونان برای دریافت ویزای طلایی چیست؟

انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری وجود دارد که به واسطۀ آن‌ها شما می‌توانید ویزای طلایی یونان را دریافت کنید. این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند از طریق خرید و اجارۀ ملک و یا انتقال سرمایه و خرید سهام و اوراق قرضه صورت بپذیرند.

۱-‌ انواع سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات:

اگر شما هم کشور یونان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد‌ه‌اید، خوب است بدانید انواع سرمایه‌گذاری در املاک یونان برای دریافت ویزای طلایی چیست:

  • خرید ملک یا املاکی به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار یورو در یونان بجز در شهرهای آتن، تسالونیکی، میکونوس و سانتورینی.
  • خرید ملکی به ارزش حداقل ۵۰۰ هزار یورو در یونان در شهرهای آتن، تسالونیکی، میکونوس و سانتورینی. برخلاف شهرهای دیگر یونان، در صورت سرمایه‌گذاری در این شهرها، کل مبلغ باید تنها برای خرید یک ملک صرف شود.
  • عقد قرارداد اجارۀ ۱۰ ساله برای اقامت در هتل‌ها یا اقامتگاه‌های توریستی مبله. مبلغ اجاره برای ۱۰ سال که حداقل ۲۵۰ هزار یورو است باید در یک مرحله پرداخت شود.

اگر در انتخاب شهر مناسب برای زندگی و سرمایه‌گذاری در یونان تردید دارید، می‎‌توانید از لیست بهترین شهرهای یونان برای زندگی در سال ۲۰۲۳ دیدن کنید و یا برای مشاورۀ رایگان با ما تماس بگیرید.

۲- دیگر انواع سرمایه‌گذاری:

اگر با در نظر گرفتن این که مزایای دریافت ویزای طلایی چیست، تصمیم به سرمایه‌گذاری در یونان گرفته‌اید اما قصد سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را ندارید، می‌توانید با سرمایۀ حداقل ۴۰۰ هزار یورو، از گزینه‌های سرمایه‌گذاری زیر استفاده کنید:

  • انتقال سرمایه به حساب بانکی در یونان.
  • خرید اوراق قرضه دولتی یونان.
  • خرید سهام و اوراق قرضه شرکت‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در یونان.
  • خرید سهام و اوراق قرضه صندوق‌های خطرپذیر و سهام خصوصی که دفتر مرکزی آن‌ها در یونان است.

مزایای انتخاب یونان برای دریافت ویزای طلایی چیست؟

  • کسب اجازۀ اقامت در کشور یونان
  • کم‌ترین میزان سرمایه مورد نیاز در مقایسه با ویزای طلایی دیگر کشورهای اتحادیۀ اروپا
  • سفر بدون محدودیت به ۲۷ کشور حوزه شنگن
  • عدم نیاز به حضور مداوم در خاک یونان
  • امکان ثبت‌نام به صورت اینترنتی
  • امکان ثبت‌نام به صورت خانوادگی
  • امکان اخذ پاسپورت یونان پس از گذشت هفت سال
  • کسر مالیات و اعمال مزایای مالیاتی ویژه برای سرمایه‌گذاران
  • دسترسی به بیمۀ درمانی
  • دسترسی به خدمات آموزشی

سخن آخر

همان‌طور که در پاسخ به این پرسش که ویزای طلایی چیست، بیان کردیم، این برنامه نوعی از اجازۀ اقامتی است که در ازای سرمایه‌گذاری مبلغ قابل‌توجه‌ای در اقتصاد کشور میزبان به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد. یونان از سال ۱۹۸۱ عضو اتحادیۀ اروپا، از سال ۲۰۰۰ عضو توافق‌نامۀ شنگن و از سال ۲۰۰۱ یک کشور منطقۀ یورو به شمار میاید. ویزای طلایی یونان یکی از ارزان‌ترین راه‌های اقامت در بین کشورهای اتحادیۀ اروپاست. سرمایه‌گذاران، با دریافت ویزای شینگن طلایی می‌توانند به مدت پنج سال در یونان اقامت داشته باشند و به دیگر کشورهای اتحادیۀ اروپا سفر کنند. هم‌چنین دارندگان اقامت طلایی برای تمدید ویزا نیازی به حضور در خاک یونان نداشته و می‌توانند به صورت اینترنتی ویزای خود را تمدید کنند.

شمار متقاضیان طرح ویزای طلایی یونان که از سال ۲۰۱۳ در حال اجراست، هر ساله افزایش می‌یابد؛ به طوری که ایرانیان در سال گذشته جایگاه ششم را در بین متقاضیان ویزای طلایی یونان کسب کردند. شما نیز می‌توانید با سرمایه‌گذاری به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار یورو، از اجازۀ اقامت پنج ساله در خاک یونان بهره‌مند شوید. شرکت مشاورۀ مهاجرتی استارگیت برای انتخاب بهترین برنامۀ مهاجرتی در این مسیر در کنار شماست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره‌ رایگان تلفنی
مشاوره با دفتر آتن
مشاوره با دفتر تهران
مشاوره با دفتر آتن
مشاوره با دفتر تهران
مشاوره‌ رایگان تلفنی