برای مهاجرت به یونان استارگیت را دنبال کنید

ویزای خود حمایتی و کشورهای ارائه‌دهندۀ آن

محتویات این نوشته:

برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اسپانیا، پرتغال و یونان از طریق برنامه ویزای اقامت بلندمدت به دنبال جذب شهروندان کشورهای غیر اتحادیۀ اروپا هستند که تمکن مالی بالایی داشته باشند. این افراد باید درآمد کافی برای تأمین هزینه‌های زندگی خود و همراهانشان را داشته باشند، اما اجازۀ کار در کشور مقصد را ندارند. این برنامۀ اقامت از طریق درآمد غیرفعال، تحت عنوان ویزای خود حمایتی یا ویزای فرد مستقل مالی (FIP) شناخته می‌شود. در این‌جا ضمن اشاره به محبوب‌ترین برنامه‌های اقامت تمکن مالی در اروپا، به مقایسۀ ویزای تمکن مالی با دیگر برنامه‌های مهاجرتی اروپا می‌پردازیم.

 

ویزای خود حمایتی چیست؟

یکی از ساده‌ترین راه‌های زندگی در اتحادیۀ اروپا برای افرادی که از تمکن مالی بالایی برخوردار هستند، دریافت ویزای خود حمایتی (FIP) یا اقامت از طریق تمکن مالی است. برای اقامت از طریق خود حمایتی باید مدارکی ارائه دهید که نشان‌دهندۀ میزان حقوق دریافتی، پس‌انداز و املاکی که به نام شما هستند باشند. درآمد متقاضی این ویزا باید از کشور دیگری تأمین گردد.

چه افرادی واجد شرایط مهاجرت از طریق خود حمایتی هستند؟

افرادی که در کشور خود درآمدی دارند که برای زندگی راحت در اتحادیۀ اروپا کافی است می‌توانند برای ویزای خود حمایتی اتحادیه اروپا درخواست دهند. این نوع اجازۀ اقامت که توسط چندین کشور عضو توافق‌نامۀ شنگن صادر می‌گردد به شما اجازه می‌دهد تا با اعضای خانواده‌تان به اروپا نقل مکان کنید. دارندگان اجازه اقامت خود حمایتی، اجازۀ کار در اتحادیۀ اروپا را ندارند. آن‌ها می‌توانند صاحب یک کسب و کار باشند اما نمی‌توانند از این طریق کسب درآمد کنند و برای مدیریت کارشان باید افراد دیگری را استخدام کنند. مهاجرت از طریق تمکن مالی می‌تواند گزینۀ مناسبی برای افراد دارای فرزند، کارمندان شرکت‌های خارج از اتحادیۀ اروپا که به صورت دورکاری کار می‌کنند، کارآفرینانی که بازنشسته شده‌اند و یا کسب و کار خود را از راه دور اداره می‌کنند و بازنشستگان ثروتمند باشد. این افراد به طور معمول برای بهبود کیفیت زندگی خود و یا با در نظر گرفتن آینده تحصیلی فرزندشان، اروپا را برای اقامت انتخاب می‌کنند. نکتۀ دیگر در مورد اقامت خود حمایتی این است که اعضای خانوادۀ متقاضی اصلی، حتی در صورتی که متقاضی اصلی کشور را ترک کند می‌توانند به اقامت خود در آن‌جا ادامه دهند.

دارندگان اجازۀ اقامت با تمکن مالی از چه حقوقی برخوردار هستند؟

  • اقامت در کشور مورد نظرشان
  • سفر بدون ویزا به کشورهای منطقۀ شنگن
  • دریافت اقامت دائم بعد از ۵ سال و دریافت پاسپورت پس از ۷ الی ۱۰ سال
  • بیمه برای استفاده از خدمات پزشکی محلی
  • بازگشت به کشورشان در صورت بروز هر مشکل پیش‌بینی نشده‌‌ای

نحوۀ تمدید اقامت از طریق تمکن مالی به چه صورت است؟

اجازه اقامت برای افراد مستقل از نظر مالی معمولاً به مدت یک سال صادر می‌شود، اگرچه در برخی موارد می‌توان آن را دو ساله نیز صادر کرد اما این اقامت باید در چند سال اول به طور منظم تمدید شود. پس از گذشت تعداد معینی از سال‌ها در کشور مقصد (معمولاً پنج سال) اجازه اقامت دائم صادر می‌شود. پس از هفت تا ده سال زندگی در این کشور، افراد می‌توانند برای دریافت شهروندی اقدام کند. در صورتی که در مورد نحوۀ دریافت و تمدید اقامت یونان از طریق تمکن مالی سوالی دارید، از طریق صفحۀ ارتباط با ما از متخصصان مهاجرت مشاورۀ رایگان دریافت کنید.

کشورهای ارائه دهنده ویزای خود حمایتی کدامند؟

کشورهای خود حمایتی برای شهروندان غیر اتحادیۀ اروپا اجازۀ اقامت صادر می‌کنند، مشروط بر این که افراد درآمد ثابت و کافی سالانه برای پوشش هزینه‌های زندگی خود را داشته باشند. برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های ویزای خود حمایتی در اروپا از این قرارند:

ویزای خود حمایتی فرانسه

فرانسه به افرادی که درآمد سالانه‌شان بیش از ۱۶۰۰۰ یورو باشد و متعهد شوند در فرانسه استخدام نشوند، اقامت نامحدود با اعتبار یک ساله ارائه می‌دهد. اقامت خود حمایتی فرانسه به صورت آنلاین، سالانه قابل تمدید است. پس از پنج سال اقامت قانونی و حضور در خاک فرانسه برای حداقل ۱۸۳ روز در سال، متقاضی واجد شرایط اقامت دائم است.

ویزای خود حمایتی اسپانیا

اقامت خود حمایتی اسپانیا یکی از محبوب‌ترین اجازۀ اقامت‌ها در اتحادیۀ اروپا است. تا سال ۲۰۲۰، حدود ۶۰۰۰۰ نفر از این طریق اقامت اسپانیا را دریافت کرده‌اند.

درآمد ماهانۀ متقاضی برای دریافت این ویزا باید ۲۱۴۸ یورو باشد که به ازای هر عضو خانواده ۵۳۷ یورو به این مبلغ افزوده می‌شود. هم‌چنین میزان پس‌انداز شما برای دریافت این ویزا باید ۲۵۸۱۶ یورو باشد که برای هر عضو خانواده باید مبلغ ۶۴۵۴ یورو به این مبلغ افزوده شود. لازم به ذکر است که اسپانیا در کنار یونان یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های ویزای طلایی را نیز دارد.

ویزای خود حمایتی پرتغال

اخذ اقامت خود حمایتی پرتغال بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر از کشور همسایه‌اش، اسپانیا است. حداقل درآمد مورد نیاز هر متقاضی فقط ۶۳۵ یورو در ماه است. هم‌چنین میزان پس‌انداز مورد نیاز برای هر فرد مجرد ۷۶۲۰ یورو و برای هر زوج متأهل ۱۱۲۲۰ یورو است. به ازای هر فرزند ۲۱۶۰ یورو به این مبلغ افزوده می‌شود.

ویزای خود حمایتی اتریش

تعداد ویزاها در اتریش بر اساس سهمیه تعیین می‌شوند. در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، در مجموع ۶۰۲۰ نفر موفق شدند اقامت خود حمایتی اتریش را دریافت کنند. قبل از ارائه درخواست برای اجازۀ اقامت، متقاضیان باید به صورت آنلاین در وب‌سایت کنسولگری ثبت‌نام کنند و پیامی مبنی بر مهلت ارسال درخواستشان دریافت کنند. درآمد ماهیانۀ شما برای دریافت اقامت اتریش با استفاده از تمکن مالی، در صورتی که مجرد هستید باید ۱۹۳۳ یورو و اگر متأهل هستید در مجموع ۲۹۴۴ یورو باشد. هم‌چنین برای هر یک از فرزندان شما ۲۹۸ یورو به این مبلغ افزوده می‌شود. این مبالغ بدون احتساب هزینه‌های اجباری مثل اجاره ملک و بیمه است. علاوه بر این، باید به ازای هر فرد بالغ ۱۵۰۰۰ یورو و به ازای هر یک از فرزندان ۱۰۰۰۰ یورو پس‌انداز داشته باشید. متقاضیان هم‌چنین باید از یک مرکز زبان معتبر، مدرک سطح A1 زبان آلمانی را داشته باشند. کودکان زیر ۱۴ سال نیازی به مدرک زبان ندارند.

ویزای خود حمایتی سوئیس

سوئیس سیستم متفاوتی برای صدور اجازۀ اقامت برای افراد ثروتمند دارد. این افراد باید بسته به میزان درآمد و منطقۀ اقامتشان، سالیانه معادل ۴۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون یورو مالیات یک‌جا پرداخت کنند. اخذ اقامت خود حمایتی سوئیس بین ۲ تا ۵ ماه زمان می‌برد. درخواست باید ابتدا توسط ادارۀ مالیات منطقه و سپس توسط مقامات فدرال تأیید شود. دریافت این ویزا فقط به افراد بسیار ثروتمند پیشنهاد می‌شود زیرا هزینه‌های مسکن و حفظ این اقامت در سوئیس، ده برابر دیگر کشورهای اروپایی است. لازم به ذکر است که امکان اقامت در زوریخ از طریق این ویزا وجود ندارد.

ویزای خود حمایتی یونان

اقامت یونان را می‌توان از راه‎های مختلفی به دست آورد. بر اساس ماده ۲۰ قانون یونان شماره ۲۰۱۴/۴۲۵۱، یونان یک مجوز اقامت قابل تمدید برای اتباع کشورهای غیر اتحادیۀ اروپا که از نظر مالی مستقل هستند ارائه کرده است. اقامت یونان یکی از مقرون به صرفه‌ترین و جذاب‌ترین گزینه‌ها برای افراد ثروتمند است. دارندگان اجازۀ اقامت باید حداقل ۶ ماه از سال در یونان اقامت داشته باشند.

درآمد ماهانه برای دریافت اقامت خود حمایتی یونان برای هر متقاضی باید ۲۰۰۰ یورو و برای افراد متأهل باید ۲۴۰۰ یورو باشد. به ازای هر فرزند ۳۶۰ یورو به این مبلغ اضافه می‎گردد. هم‌چنین مبلغ پس‌انداز یک‌ساله برای هر فرد مجرد ۲۴۰۰۰ یورو، برای یک زوج متأهل ۲۸۸۰۰ یورو و به ازای هر فرزند ۳۶۰۰ یورو می‌باشد.

اجازه اقامت یونان برای مدت دو سال صادر می‌شود. بنابراین، پس انداز متقاضی باید حداقل ۴۸۰۰۰ یورو باشد. پس از دو سال اول، اجازه اقامت برای سه سال قابل تمدید است و پس از هفت سال می‌توان برای دریافت شهروندی اقدام کرد. متقاضیان همچنین می‌توانند با سرمایه‌گذاری در یونان اجازه اقامت برای یک دوره پنج ساله را دریافت کنند.

ویزای خود حمایتی بهتر است یا ویزای طلایی؟

نرخ ریجکتی ویزای خود حمایتی به نسبت ویزای طلایی بالاست و افرادی که موفق به اخذ این ویزا می‌شوند مجاز به کار یا انجام هرگونه فعالیت مستقل اقتصادی و سرمایه‌گذاری در یونان نیستند. هم‌چنین پول مورد استفاده برای ویزای تمکن مالی، سرمایه‌گذاری نمی‌شود بنابر این سودی بر آن افزوده نخواهد شد؛ برخلاف سرمایه‌گذاری گلدن ویزا که در آن با وجود امکان بالقوه فروش ملک و افزایش قیمت سالانه ۱۲ درصدی در بازار املاک و مستغلات یونان، سرمایه‌گذاری شما با سود همراه خواهد بود.

تفاوت ویزای خود حمایتی با ویزای بازنشستگی در چیست؟

ویزای بازنشستگی اجازۀ اقامتی است که به شما این امکان را می‌دهد که سال‌های بازنشستگی خود را در یک کشور خارجی سپری کنید به شرط آن که توانایی حمایت مالی از خود و خانواده‌تان را داشته باشید. این ویزا شباهت‌های بسیاری به ویزای تمکن مالی دارد اما تفاوت اصلی این دو ویزا در این است که برای دریافت اقامت تمکن مالی، محدودیت سنی‌ای وجود ندارد اما برای دریافت ویزا بازنشستگی شما باید بالای ۵۵ سال و یا در برخی از کشورها بالای ۶۵ سال داشته باشید. هم‌چنین کشور مبداء و مقصد شما باید با یک‌دیگر توافق‌نامۀ ویزای بازنشستگی داشته باشند. از محبوب‌ترین کشورهای ارائه دهندۀ ویزای بازنشستگی می‌توان به دبی، اندونزی، فیلیپین، پرتغال، اسپانیا و تایلند اشاره کرد.

سخن آخر

یونان نیز مانند بسیاری از کشورهای اتحادیۀ اروپا، اقدام به ارائه اجازۀ اقامت به افراد مستقل مالی می‌کند. فرقی نمی‌کند در سانتورینی، کورفو، کرت یا لفکادا ساکن شوید، در هر کجای یونان که باشید می‌توانید از آب و هوای شگفت‌انگیز و غذاهای بی‌نظیر یونان لذت ببرید. با توجه به قیمت نسبتاً مقرون به صرفۀ املاک و هزینه‌های پایین زندگی در یونان، شما می‌توانید بدون دغدغه، طعم زندگی در یکی از زیباترین کشورهای اروپایی را بچشید. هزینۀ همکاری با موسسه مهاجرتی استارگیت، به دلیل حذف واسطه‌ها، تقریبا ۵۰٪ کم‌تر از دیگر شرکت‌ها و مؤسسات فعال در حوزۀ مهاجرت به یونان می‌باشد؛ بنابر این، اگر شما هم واجد شرایط اخذ این ویزا و یا دیگر انواع ویزای یونان هستید، این فرصت طلایی را از دست ندهید و همین حالا برای مهاجرت به کشور یونان اقدام کنید!

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره‌ رایگان تلفنی
مشاوره با دفتر آتن
مشاوره با دفتر تهران
مشاوره با دفتر آتن
مشاوره با دفتر تهران
مشاوره‌ رایگان تلفنی